Karya

Karya

Rabu, 20 Julai 2011

MEMORI HAJI 2010: “Kawe ikut Nabi je!” (bhgn 3)

Tidaklah sukar mencari bilik Pakcik Derame kerana sewaktu sama-sama berurusan di kaunter ‘bank’ TH kami sudah saling bertukar info bilik. Rasa juga berdebar mengingatkan keadaannya yang merekah tumit dan ibu jari kaki yang agak teruk. Tambahan pula dia pernah memberitau saya tentang darah tinggi yang dihidapinya sudah banyak tahun. Walaupun lelaki Kelate ini nampak dan bunyi gedebe, jika diperhatikan lama-lama air mukanya dan fizikal tubuhnya, saya bolehn teka dia mempunyai penyakit lelah juga.

Ketika bersembang di kaunter bank TH dan di klinik, nampak sangat kadangkala dia berhenti sebentar untuk mengambil nafas baru. Saya tidaklah bertanya terus kepadanya. Sudah terkena ‘jerkah’ sekali, jadi tak payahlah nak mengada-ada untuk kali kedua. Orang gedebe bilah sudah naik syehnya, merah mata, dan berombak dada, tak kenal siapa lagi, bersemburanlah kata-kata pedas dan tajam daripada mulutnya.
Lelaki sederhana tinggi, gendut sekali, membuka pintu dengan berkerut dahi ketika saya memberikan salam dan mahu kepastian keadaan Pakcik Derame. Teragak-agak juga lelaki yang berkain pelikat dan singlet tanpa lengan itu mahu menjawab. Barangkali silap saya juga – tidak tahu nama penuh Pakcik Derame.

Kerana lelaki berpelikat itu nampak ragu-ragu dan gerak badannya pula seolah-olah tidak senang pula dengan kehadiran saya (nampak macam dia baru bangun tidur!), saya berkira-kira mahu pergi saja. Belum sempat meloncat kata-kata apologi daripada mulut saya, tiba-tiba tertangkap sapaan daripada suara yang saya biasa dengar.
“Ado apo demo mari ni?”
Pakcik Derame yang agak tinggi orangnya, nampak macam bangau menjulurkan kepala di atas bahu lelaki yang berpelikat. Sebaik sudah pasti saya memang kenalan rakan sebiliknya, lelaki berpelikat rambut sudah agak banyak uban berlalu tanpa menyebut apa-apa. Barangkali mahu kembali rebah di atas katil, peluk bantal dan pejam mata rapat-rapat.

Pakcik Derame agak pucat, berdiri menahan pintu dengan belakangnya. Saya lantas beritau tujuan nak menziarahnya. Melihat mood lelaki gedebe ini agak baik, secara berseloroh saya ceritakan tentang mimpi yang menyebabkan saya sampai ke biliknya.
Pakcik Derame terkekeh-kekeh. “Demo ni, mimpi hok betul, mimpi Nabi Ibrahim je. Yang pandai tafsir mimpi pulok, Nabi Yusof!”

Saya hanya tersengih. Rasa macam orang bodoh pula kerana percayakan sebuah mimpi yang datang mengusik kesedapan tidur.

Selepas memberikan kedua-dua bungkus sandwich kepadanya, saya mohon berlalu. Rasa-rasanya tiada apa lagi yang mahu disembang-sembang. Orang yang disangka masuk wad, sihat walafiat. Mimpi sudah menipu diri sendiri!

Selepas hari itu, saya tidak bertemu dengan Pakcik Derame lagi. Kami berlainan rombongan, jadi tidak mungkin akan naik bas yang sama untuk perjalanan jauh ke Mekah. Di Hotel Janadriyah pula tingkat jemaah ditempatkan ditentukan oleh jadual awal akhir penerbangan dari Tanah Bonda. Jadi terpisahlah saya dengan Pakcik Derame.

Hampir tiga minggu di Mekah, sewaktu bergegas mahu ke masjid, kebetulan sekali saya terserempak dengan Pakcik Derame yang duduk-duduk di kerusi panjang lobi. Hari ini saya tidak ke Masjidilharam, hanyaa solat di masjid bersebelahan hotel. Selsema dan batuk berat sudah tiga tidak mahu hilang lagi. Walaupun begitu, saya tetap izinkan Yang Tersayang solat di Masjidilharam, menyertai beberapa orang temannya dan suami mereka. Kerana saya lihat Yang Tersayang memang seronok sungguh beribadat di Masjidilharam, saya tekad dalam hati tidak akan menghalang hajatnya yang sangat baik itu. Lagipun saya bukan sakit berat. Cuma tidak selesa berhingus dan batuk-batuk ketika solat di Masjidilharam, dan rasa tidak berapa segar untuk tawaf di Baitullah.
Kerana jarak Masjid as-Syeikh Muthowa’ al-dahan dengan hotel dalam 50 langkah sahaja (mengikut kiraan oleh Haji Rosli), dan rasa gembira sungguh dapat berjumpa Pakcik Derame, saya terus duduk di sebelahnya. Tapi lelaki Kelate ini nampak begitu sugul.
“Pakcik tak berapa sihat. Masjidilharam baru pergi sekali. Pakcik sembahyang di surau saja.”
Saya termangu. Tidak tahu bagaimana mahu menjawabnya. Dalam tiga minggu baru sekali ke Masjidilharam? Tentulah sewaktu menunaikan umrah yang wajib. Tekaan saya itu tepat.


“Pakcik dapat buat umrah baru sekali. Lepas habis saie, rasa tak larat benar. Nasib baik ada petugas Tabung Haji tolong hantarkan pulang dengan van.”
Saya hanya mengangguk kecil. Masih tiada ayat mahu diucapkan.
“Tiga hari lepas cuba buat umroh sekali lagi. Doh siap pakai ihram. Belum sempat naik van, pakcik reboh!” Mulut muncung dan telunjuknya menuding ke arah tangga hotel. Di depan tangga itulah parkir beberapa buah van – servis menghantar jemaah ke Tanaim, kemudiannya berpatah balik ke Masjidilharam.
Apabila azan sudah berkumandang, saya tuturkan apologi kepada Pakcik Derame. Ketika melangkah ke Masjid as-Syeikh Muthowa’ al-dahan, tidak datang disingkirkan daripada minda bermain-main lintasan tentang nasib yang menimpa Pakcik Derame.

Maka tidak dapat dielakkan datang juga prasangka: ‘Dah beriya sangat minta sejak dari Madinah lagi, mahu umrah sekali saja. Ikut sunnah Nabi. Itulah yang dia dapat!’
Permisi. Wassalam.


nota: tawaf dan saie menuntut kondisi fizikal dan mental yang stabil dan bagus.
foto 1 & 2: jemaah yang tidak larat, biasanya berehat di tepi laluan ketika ulang-alik melakukan saie. yang tidak berupaya dibantu oleh keluarga atau mengupah si tukang tolak.
foto 3: yang sihat pun, selepas tawaf, mesti rehat sambil minum air baraqah yang sungguh nikmat.

1 ulasan:

  1. wata'anu alal birri wattaqwa disitulah kite sebagai petugas harus saling menolong apalagi dalam pelaksanaan ibadah haji semuga di kasih kekuatan bagi jemaah haji dan di jadikan haji mabrur karna tiade balasan bagi haji mabrur kecuali surga al hadits. By rancam al jenadriah

    BalasPadam