Karya

Karya

Ahad, 14 Ogos 2011

MEMORI HAJI 2010: “Dah lima kali saya umrah di Madinah!”

(nota: catatan kali ini merupakan sambungan “Nak Doa Sambil Berdiri Pun Susah!”)

Yang termasuk dalam kategori kedua pula ialah kunjungan ke tempat-tempat bersejarah di sekitar Kota Madinah, iaitu Medan Perang Uhud, perkuburan Syuhada’ Uhud, Masjid Qiblaitani, Masjid Quba, dan kilang al-Quran. Kerana Madinah terkenal dengan produk kurma yang bermutu tinggi, rombongan haji akan dibawa ke ladang kurma juga. Ketika menunaikan umrah tahun 2009, tempat-tempat berkenaan (kecuali kilang mencetak al-Quran) sudah saya dan Yang Tersayang lawati.

Tapi mengambil-kira soal ukhuwah dan kepentingan bergerak dalam organisasi, serta mematuhi program disediakan pihak TH, maka kami tetap menyertai. Pada fikiran kami, mungkin ada perbezaan tertentu antara program diaturkan agensi swasta (ketika Umrah 2009) dengan program TH sewaktu menunaikan Haji Musim 2010. Lagipun, tiada rugi apa-apa, malahan terasa amat beruntung dsapat mengulangi ziarah tempat-tempat yang merupakan simbol syiar Islam seperti Masjid Quba’, Bukit Uhud, dan Masjid Qiblaitani.

Saya turunkan empat perkara yang membezakan program lawatan anjuran TH ketika Musim Haji 2010, dengan pengaturan oleh pihak swasta yang menguruskan Umrah 2009. Ini berkaitan dengan mutawifnya.

Pertama:
Mutawif kali ini ialah pelajar Melayu, bukan lagi pemuda Indonesia. Dia memang seorang pemuda yang berpengetahuan dan berkebolehan. Pelajar tahun tiga yang asal dari Kedah ini studi di bawah biayaan kerajaan Saudi. Komunikasi memang tiada masalah walaupun dia bertutur agak pekat dalam loghat Kedah.

Kedua:
Tidak seperti Ustaz Feri (pemuda Indonesia – mutawif 2009), kali ini lain sekali, pak. Dia ambil kesempatan berniaga minyak habatus sawda di dalam bas! Katanya minyak pelbagai khasiat ini dijamin tulen.

Ketiga:
Mutawif Melayu ini tidak terkejar-kejar seperti mutawif dulu. Anggapan umum jemaah umrah waktu itu, mutawif terpaksa ‘melayan’ kedatangan rombongan Umrah yang bersilih-ganti. Kami rasa kesian juga melihat mutawif seperti keletihan. Bahkan program pertama (sewaktu umrah) untuk ziarah Masjid Nabawi terpaksa diteruskan sendiri-sendiri kerana mutawif tidak muncul. Rupa-rupanya (pengakuannya sendiri dan mohon apologi) dia tertidur kerana keletihan melayani jemaah Umrah yang baru terbang pulang ke Tanah Bonda!

Keempat:
Ketika Umrah, mutawif yang sama menjadi pembimbing sewaktu di Madinah dan Mekah selama 14 hari. Sewaktu Musim Haji, di Madinah kami dipimpin pemuda Melayu itulah (untuk dua hari saja). Manakala di Mekah, mutawifnya orang Arab yang hanya berikan servis memimpin umrah wajib ketika hari pertama masuk Kota Suci itu.

Kelima:
TH menyediakan servis guru-guru pembimbing Haji untuk menangani pelbagai masalah seharian (ibadah) yang dihadapi jemaah. Mereka (ustaz dan ustazah) stesen di pejabat urusan TH di Hotel Movenpick, dan di Hotel Janadriyah turut menyampaikan ceramah secara berjadual kepada jemaah. Tugasan membimbing itu menjangkau hingga ke Arafah, Mudzalifah dan Mina. Bahkan ada pakar rujuk Haji pula yang boleh ditemui jemaah ketika di Mekah. Hal ini tidak mungkin berlaku ketika Umrah kerana soal lojistik, situasi, bajet, jumlah jemaah, tempoh ibadah, dan keperluan.

Secara umumnya, servis Bimbingan Haji & Umrah TH untuk jemaah boleh dikatakan bagus. Saya perhatikan masalah yang timbul kadangkala puncanya sikap jemaah yang mengambil mudah dan tafsir ‘ikut kepala’ sendiri dalam persoalan ibadah.

Ketika di Madinah, suatu rutin yang dikejari jemaah ialah menziarah Masjid Quba’. Nampak ketara jemaah ghairah untuk ke masjid itu setiap hari. Malahan saya dan Yang Tersayang dapat enam hari berturut-turut (total tinggal di Madinah lapan hari) bersama rakan-rakan sebilik mengunjungi Masjid Quba’. Kami mengambil inisiatif mengatur sendiri dengan pemandu ‘van sapu’ untuk ke situ. Mujur sekali (ini rahmat daripada-Nya) isteri Azmi (Zubaikah) seorang ustazah. Kebolehannya berunding dalam bahasa Arab melancarkan urusan kami ke Masjid Quba’.

Suatu waktu di antara enam hari itu, saya dan Yang Tersayang santai di lobi Hotel Movenpick. Menunggu rakan-rakan yang lain turun sementara van pula belum muncul lagi. Bertegur-sapa juga kami dengan dua tiga jemaah lain. Apabila diberitau kami akan ke Masjid Quba’, seorang lelaki yang agak berumur jadi begitu teruja.

Dengan nada penuh kebanggaan dia tinggikan suaranya: “Pakcik dah lima kali umrah di Madinah ni!”

Saya dan Yang Tersayang saling berpandangan.

Pakcik itu menambah, “Sebelum naik van, jangan lupa niat umrah!”
Memek muka dan gerak badan langsung tidak menunjukkan dia buat kelakar. Pakcik itu memang serius!

Dalam perjalanan, kata-kata pakcik berkenaan masih terngiang-ngiang dalam kepala saya bercampuran dengan rasa belas kasihan yang tebal. Saya tahu pakcik berkenaan sebenarnya ‘berbangga dalam kejahilan’.

Saya tahu pandangannya itu berdasarkan sebuah hadis yang bermaksud:
“Sesiapa yang berwudhu’ di rumahnya, kemudian pergi ke Masjid Quba’ lalu solat di dalamnya, ganjaran pahalanya seperti melakukan satu umrah.” (riwayat al-Nasa’i dan Ibnu Majah)

Permisi. Wassalam.


foto 1: Solat di dalam Masjid Quba’ terasa amat kesyahduannya. Mudah benar air mata berlenangan ketika memanjatkan doa ke-hadrat Yang Esa.

foto 2: Azmi dan Haji Rosli bersama pemandu van sama-sama pekena teh Arab selepas solat sunat di Masjid Quba’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan